دکوراسیون داخلی مدرن

قبل از این که بخواهیم در مورد دکوراسیون داخلی مدرن صحبت بکنیم در گام اول باید به معنا و مفهوم کلمه مدرن در زمینه دکوراسیون آگاه باشیم تا بتوانیم درک درستی از دکوراسیون داخلی مدرن داشته باشیم. هر کسی با شنیدن کلمه مدرن اولین تصویری که در ذهنش مجسم می‌شود، کلماتی نظیر جدید ، تازه باب شده است. کلمه مدرن به سبک مشخصی اشاره می‌کند. زیرا هر دکوراسیون داخلی یک نوع سبک هست و دکوراسیون داخلی مدرن یعنی سبکی که هنوز به طور رایج در همه جا باب نشده و به حالت روزمرگی خود درنیامده است. همانند کودک نوپایی در حال رشد است. در دکوراسیون مدرن ذهن‌ها به سمت ظواهر خاص و عجیب معطوف است و برای اینکه بتواند چنین سبکی را تصور کرد باید به سمت ابزار و لوازم مدرن متمایل شد. برای روشن شدن معنای دقیق دکوراسیون داخلی مدرن ما مثالی از مقایسه آشپزخانه های قدیمی و سنتی ایرانی تا آشپزخانه‌های مدرن امروزه برای شما ذکر کرده‌ایم.

دکوراسیون داخلی مدرن آشپزخانه‌های ایرانی قدیمی تا مدرن

زمانی در آشپزخانه‌های ایرانی تغییرات بسیاری پدید آمد. ابتدا دیوار یا دیوارهای اصلی که با سایر نقاط خانه در ارتباط بود و این فضا را از آنها جدا می‌ساخت برداشته شد تا آشپزخانه‌های باز یا در اصطلاح اوپن و سپس انواع مدل‌های اوپن آشپزخانه پدید بیاید. این تغییر در ابتدا نوعی ناهمگونی و بدشکلی در ذهن افراد پدید آورده بود که سال‌ها طول کشید تا در ایران جای خود را میان خانه‌های ایرانی باز کند. اما رفته رفته این نوع آشپزخانه جز جدایی‌ناپذیر طراحی‌های آپارتمانی در ایران شد به طوری که بسیاری از خانه‌ها قدیمی و سنتی نیز با ایجاد این نوع تغییرات در ساختار خانه آشپزخانه‌های خود را به این طرح پیاده‌سازی کرده و آن را در زمره به روز ماندن و مدرن شدن تلقی کردند.
سپس کابینت‌های فلزی و چوبی وارد آشپزخانه‌ها شدند و با رشد تولیدات ماشینی و صنعتی سرعت گسترش این سازه‌ها در آشپزخانه‌ها بیشتر شد. همین موضوع باعث شد تا طراحان دکوراسیون به فکر به‌روز‌رسانی و ایجاد تنوع در این بخش کنند که نتیجه آن مواردی مانند آشپزخانه‌های جزیره‌ای و امثال آن است. مدرن شدن آشپزخانه‌ها به برداشتن دیوارها اکتفا نکرد؛ با ظهور این اجسام چوبی در این محیط کابینت‌ها طرح‌ها و جنس‌های متنوعی به خود دیدند و رنگ بندی‌های آن باعث ایجاد سلیقه‌های جدید در یک فضای ثابت شد. سپس سبک‌های امروزی از جمله مینیمال ها و مدرنیست‌ها طرح‌ها و ایده‌های خود را وارد این بخش کردند. همین موضوع مورد توجه عموم مردم قرار گرفت در میان مدرن شدن فضای کلی آشپزخانه ابزار و لوازم جدید وارد میدان شدند و جلوه‌های پیشرفت و مدرنیته را برای آشپزخانه به وجود آوردند. ماشین‌های ظرفشویی خانگی، فرها و ماکروویوهای پخت و پز، یخچال‌های غول پیکر در ابعاد و اندازه‌های متنوع، سینک‌ها و شیرآلات هوشمند و مدرن و همین طور میزهای غذا خوری و یا اجاق گازهای خاص که از مهم‌ترین ابزار و لوازم عصر جدید هستند که نمادی از یک آشپزخانه مدرن را به رخ بینندگانشان می‌کشانند.

در همین حال کف آشپزخانه‌ها با سرامیک‌ها و کف پوش‌های چوبی و سنگی تغییر ظاهر دادند و فرش‌ها و موارد مشابه به مرور از آشپزخانه‌ها حذف شدند. میزهای غذاخوری برای آشپزخانه‌های بزرگ نقش سفره‌های دورهمی شام و ناهار را بازی کرده و صندلی‌های پایه بلند که در زیر اوپن ها قرار می‌گیرند نقش میزهای موقتی را اجرا می‌کنند. استفاده از هودها و مکنده‌ها و کف‌شوی‌های اتوماتیک جز مواردی است که در سال‌های نه چندان دور به آشپزخانه رنگ و بوی مدرینته بخشیده و دکوراسیون مدرن برای خود در این محیط جای مشخص و جایگاه مستحکمی پدید آورده است.

البته دکوراسیون داخلی مدرن فقط شامل اتاق خواب ،آشپزخانه نمی شود بلکه محیط های مانند حمام ، دستشویی‌ها، لابی، استخر، باغ، باغچه و… ، فضاهایی که به نوعی در مدرن بودن دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی دخیل باشد.

تهیه و تدوین : نگاه سبز آگرین