۱۸ ایده بازاریابی در نمایشگاه

برای بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها، نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری، تبلیغاتی برای توسعه و بازاریابی کسب و کارمی‌باشد. شرکت در نمایشگاه برای اینکه بازخورد مناسب و بصرفه‌ای پیدا کند نیازمند استراتژی اصولی و حرفه‌ای در مدت زمان برگزاری نمایشگاه در غرفه نمایشگاهی است. در این مطلب قصد داریم تا با ۱۸ ایده بازاریابی در نمایشگاه موفق در زمینه حضور در نمایشگاه را معرفی کنیم تا باعث شود شرکت در نمایشگاه توجیه اقتصادی پیدا کند و مردم در رابطه با کسب و کار شما با یکدیگر گفت و گو نمایند. این ۱۸ ایده مربوط به زمان قبل، در حین برگزاری و بعد از نمایشگاه می‌باشد.

قبل از شروع نمایشگاه

۱- انجام تکالیف خود. اعضای تیم و کارمندان شرکت را برای برگزاری جلسه هم اندیشی جمع کنید و از آن‌ها در رابطه با نظراتشان پرس و جو کنید. هر شخص برنامه پیشنهادی خود را آماده و در جلسات ارائه نماید و راجع بهش بحث و گفتگو کنید. بهترین شرکت‌های تبلیغاتی و غرفه ساز نمایشگاهی را جستجو و انتخاب کنید. پرسنل غرفه خود را انتخاب و توجیه نمائید.
۲- هنگامی که غرفه خود را رزرو می‌کنید، شروع به اطلاع رسانی و خبررسانی کنید. این کار را از طریق وبسایت و شبکه‌های مجازی خود می‌توانید انجام دهید.
۳- فضایی شبیه به غرفه نمایشگاهی خود را بسازید و جایگاه افراد و محصولات خود را در آن پیش بینی و تمرین کنید.
۴- پرسنل خود را هیجان زده کنید. از ابتکارات بازاریابی داخلی برای مشارکت بیشتر در نمایشگاه استفاده کنید تا کارمندان تشویق شوند تا تبلیغ نمایشگاه شما را بین دوست و آشنایان خود انجام دهند.
۵- یک محتوای انگیزشی برای دعوت بازدیدکننده غرفه خود در سایت و شبکه اجتماعی ایجاد کنید تا بازدیدکننده تشویق به ورود به این صفحه و ترغیب به حضور در غرفه شما شود.
۶- دکمه‌های اشتراک گذاری مطالب مربوط به کسب و کار و غرفه نمایشگاهی خود را در صفحات وبسایت و شبکه‌های اجتماعی تعبیه نمائید.
۷- از خبرنامه‌های ایمیلی و پیامکی همراه با اخبار جذاب مرتبط استفاده کنید. برنامه روزانه فعالیت نمایشگاهی خود را نیز در آن لحاظ کنید و برای مشتریان خود ارسال نمائید.
۸- تبلیغات استراتژیک انجام دهید و از پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های خود در مدت زمان نمایشگاه صحبت کنید.
۹- با ایمیل‌های مستقیم برای مشتریان ویژه خود، دعوت به بازدید نمائید و از محتوای جذاب با مخاطب قرار دادن مشتری در آن استفاده نمائید.
۱۰- با همکاران خود در شرکت‌های همکار ارتباط برقرار کنید و تجربیات نمایشگاهی را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

ایده بازاریابی

در حین برگزاری نمایشگاه

۱۱- هدایای تبلیغاتی جذاب برای بازدیدکنندگان و مشتریان خود در نظر بگیرید. سعی کنید برای مشتریان و همکاران خود در غرفه هدیه ویژه‌ای تهیه و به آن‌ها بدهید. همچنین برای بازدیدکنندگان عادی نیز هدیه‌ای کوچک در نظر بگیرید. این هدیه می‌تواند یک ساک دستی زیبا یا تی‌شرت یا خودکار تبلیغاتی باشد.
۱۲- مکانی برای شارژ گوشی بازدیدکنندگان تعبیه نمایید تا در غرفه شما بایستند. می‌توانید بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف را در این قسمت برپا نمائید. نگه داشتن افراد داخل غرفه و جلب توجه آن‌ها تاثیر بسزایی در بازاریابی دارد.
۱۳- یک مسابقه یا چالش با جایزه‌ای ارزشمند برپا نمائید و از بازدیدکنندگان برای ثبت نام و شرکت در آن دعوت کنید. می‌توانید این چالش‌ها را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.
۱۴- یک رویداد و مسابقه در شبکه اجتماعی برگزار کنید و به بهترین پست‌ها یا عکس‌هایی که در صفحات خود شما را تبلیغ کرده‌اند جایزه بدهید. برای اینکار می‎‌توانید مکانی با دکور ویژه در غرفه تعبیه کنید که بازدیدکنندگان با عکاسی در آن و ایجاد پست با هشتگ موردنظر شما در مسابقه شرکت می‌کنند. در نهایت با معیارهای قرعه‌کشی و یا بیشترین بازنشر و یا لایک جوایز مناسبی به مخاطبان خود اعطا نمائید.
۱۵- هدایای کوچکتری برای بازی‌های کوچکتر تهیه نمائید و با مسابقات یا چالش‌های رندوم و شانسی مانند گردونه شانس جوایزی به برندگان بدهید. این‌کار باعث هجوم و ترافیک بازدیدکننده داخل غرفه می‌شود و می‌توانید بهترین بازاریابی تبلیغاتی خود را انجام دهید.
۱۶- فضای نشستن و استراحت همراه با پذیرایی برای بازدیدکنندگان پیش بینی کنید تا برای رفع خستگی از گشت و گذار بازدیدکننده در نمایشگاه، در غرفه شما توقف کند و چیزی بنوشد یا میل کند. در این مکان میز و صندلی‌های کوچک و راحت بیشتر استفاده می‌گردند و نیازی به اجاره مبلمان سنگین ندارد.

بعد از نمایشگاه

۱۷- بسرعت زمانی برای گفتگو با پرسنل غرفه خود بگذارید و نظرات و دیدگاه‌هایشان را پرس و جو کنید و اطلاعات جمع‌آوری شده را یکپارچه کنید. به پیشنهادات آینده آن‌ها توجه کنید. در نهایت دستاوردهایشان رادریافت و برای ارتقا سطح کیفی مجموعه خود در نمایشگاه یا رویداد بعدی استفاده نمائید.
۱۸- فعالیت درخواست‌های بازدیدکنندگان را پیگیری کنید و آن‌ها را به مشتری بالقوه تبدیل کنید. افرادی که با انجام مسابقه و چالش مشخصات خود را در اختیار شما داده اند بطور مستقیم و سریع پیگیری نکنید.
۱۸ روش خلاقانه بازاریابی بالا نکاتی هستند که می‌توانند به سرعت نتیجه بخش و مفید باشند. همچنین بهترین تجربه برای نمایشگاه‌های بعدی و شرایط جدیدتر باشد.
تهیه و تدوین : نگاه سبز آگرین